Jonas Gahr Støre
Jeg ønsker å være en lagleder som gjør andre gode Jonas Gahr Støre, partileder

Jonas Gahr Støre er leder i Arbeiderpartiet og parlamentarisk leder i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

Om Jonas

Jonas Gahr Støre har lenge vært en av Arbeiderpartiets ledende politikere. I regjering var han utenriksminister 2005-2012 og helse- og omsorgsminister 2012-2013. Etter valget i 2013 var Støre Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson.

Tidligere har han blant annet vært generalsekretær for Norges Røde Kors, eksekutivdirektør ved Verdens helseorganisasjon og stabssjef ved Statsministerens kontor.

Som helse- og omsorgsminister var Støre spesielt opptatt av forebygging og tidlig innsats, styrking av offentlig omsorg og prioritering av fellesskapets sykehus for å sikre gode helsetjenester til alle, samt rus og psykisk helse.

Som utenriksminister viste Støre et sterkt engasjement for blant annet fred og forsoningspolitikk og nordområdene. Støre var sentral ved inngåelsen av delelinjeavtalen som avklarer havgrensen mellom Norge og Russland.

I 2008 kom han med boken Å gjøre en forskjell, hvor han reflekterer rundt Norges posisjon, verdier og interesser i verden, og tar for seg blant annet arbeidet med energi, klima og nordområdene, menneskerettigheter og Midtøsten-konflikten.

Frem mot Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 ledet han arbeidet med partiets integreringspolitiske plattform, Mangfold gir muligheter. Sentralt i plattformen er at alle i Norge skal ha de samme mulighetene, men også de samme pliktene. Å stille krav til mennesker er å ha respekt for mennesker, vektla Støre på landsmøtet.

Støre har også engasjert seg for å utvikle tysk-norske forbindelser, og fikk for sitt engasjement Willy Brandt-prisen sammen med den tidligere tyske utenriksministeren Frank-Walter Steinmeier.

Støre er en habil skigåer, er glad i utendørsaktiviteter og snakker flytende fransk. Favorittsitatet hans er Bjørnstjerne Bjørnsons «De gode gjerninger redder verden».

Jonas Gahr Støre på Norway cup
Arbeiderpartiets store styrke er politikk som gir menneskene frihet og mulighetene til å velge gjennom de sterke fellesskapene
Jonas Gahr Støre

Pressebilder

Vi tar bilder til bruk for media, blogger og partiorganisasjonen. Bildene våre finnes på Flickr.