Jonas møter barn

Statsbudsjettet 2025: Et budsjett som gir trygghet for folk, trygghet for landet og utvikler hele Norge

Ap/Sp-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025

Med forslag til statsbudsjett for 2025 vil folk få bedre råd, og Norge få sterkere beredskap mot krig og kriminalitet, og de sosiale og geografiske forskjellene vil minske. Arbeidsledigheten er fortsatt lav, lønningene stiger raskere enn prisene, og næringslivet går godt. Etter år med økonomisk uro, står vi ved et vendepunkt i økonomien der folk får bedre råd.

I statsbudsjettet for 2025 prioriterer vi store ressurser til forsvar og til kampen mot gjenger og kriminelle nettverk. Regjeringen stiller opp for Ukraina. Vi tar også nye grep for å få ned ventetidene i sykehusene, gjøre skolen mer praktisk og gi folk trygghet rundt egen hverdagsøkonomi.

Trygg økonomisk styring

• Etter en krevende tid i økonomien, ser det nå lysere ut. Bakteppet for neste års statsbudsjett er en økonomi med utsikter til sterkere vekst og fortsatt lav arbeidsledighet. De siste årene har vært preget av en rask og sterk prisvekst med opphav i utlandet.
    • Tidligere perioder med høy prisvekst har vart lenge og vært preget av økt arbeidsledighet, men nå ser det ut til at den økonomiske politikken lykkes med å få prisveksten ned, uten en stor økning i arbeidsledigheten og med vedvarende vekst i økonomien.
    • Med utsikter til at lønningene vil stige klart mer enn prisene, vil husholdningenes kjøpekraft øke og bidra til at veksten i norsk økonomi tar seg opp neste år. Prisveksten har falt kraftig, lønningene vokser og 145 000 flere har kommet i jobb siden regjeringen tiltrådte.
    • Næringslivet har satt overskuddsrekord, investeringsrekord og eksportrekord.

Regjeringens mål har vært at folk skal få bedre råd og et budsjett som gir trygghet for folk, trygghet for landet og som utvikler hele Norge. Vi har prioritert rettferdig fordeling og brede velferdsgrep for store grupper.

• Siden den sterke prisveksten startet, har regjeringen lagt vekt på trygg økonomisk styring for å bidra til å få ned prisveksten, samtidig som vi har hjulpet folk med hverdagsøkonomien.
  • Gjennom strømstøtte, lavere inntektsskatt, billigere barnehager og SFO, økt barnetrygd, og billigere ferger har det brede lag fått økt trygghet rundt egen hverdagsøkonomi. Økt verdiskaping og mer rettferdig fordeling har gjort at vi har kunnet finansiere dette.

Lavere skatter og avgifter, og lavere levekostnader for barnefamilier

• Regjeringen foreslår nye, netto påløpte lettelser i skatter og avgifter på 17,5 milliarder kroner.
    • Av dette utgjør avvikling av den midlertidige arbeidsgiveravgiften 12 milliarder kroner.
  • Det har vært et tydelig mål for regjeringen å kutte inntektsskatten for folk med lav og middels inntekt. Vi har i fire budsjetter tatt målrettede grep for å redusere forskjellene fordi vi mener det er en riktig og nødvendig prioritering. Med dette budsjettet har vi til sammen kuttet inntektsskatten for personer med 10,5 milliarder kroner.

Regjeringen gjennomfører målrettede tiltak for å få ned levekostnadene, både for det brede lag av norske husholdninger og for de vanskeligstilte. I 2025-budsjettet foreslår regjeringen:

• Redusere merverdiavgiften på vann- og avløpsgebyret. En vanlig bolig på 120 m2 vil i gjennomsnitt få en avgiftslettelse på over 1 000 kroner årlig som følge av dette tiltaket
  • Økt frikortgrense til 100 000 kroner.
  • Skattefri alminnelig inntekt for lønn og trygd under 200 000 kroner.
  • Maksimalpris i barnehagene på 2 000 kroner per måned nasjonalt, 1 500 kroner per måned i de minst sentrale kommunene, og gratis i Nord-Troms og Finnmark videreføres.
  • 12 timers gratis SFO for elever på 1.-3. trinn videreføres. Det samme gjelder den inntektsavhengige moderasjonsordningen på 1.-4. trinn.
  • Budsjettforslaget innebærer også videreføring av flere tiltak for å styrke bostøtteordningen og en videreføring av tidligere økninger i barnetrygden, hvorav det siste løftet ble innført 1. september i år.

Arbeid - det viktigste for folks hverdagsøkonomi

Det viktigste for folks hverdagsøkonomi er at de har en jobb å gå til. De fleste har heldigvis det. Siden regjeringen tiltrådte har 145 000 flere kommet i arbeid. Regjeringens uttalte mål er at en enda større del av befolkningen skal komme i arbeid.

• Ingen må være i tvil om at det norske fellesskapet stiller opp for dem som trenger det. De som av ulike grunner ikke kan arbeide, skal selvsagt ivaretas på en god måte.
  • Samtidig må heller ingen være i tvil om at det skal lønne seg å stå opp om morgenen og gå på arbeid, og derfor fortsetter vi å senke inntektsskatten på lave og middels inntekter.
    • I tillegg øker vi frikortgrensen kraftig, som kan stimulere unge til å få en tilknytning til arbeidslivet.
  • For å få fordrevne fra Ukraina og andre utsatte grupper raskere over i jobb, ble bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak økt fra 2023 til 2024. Regjeringen foreslår en ytterligere økning i 2025, tilsvarende om lag 5 800 flere tiltaksplasser enn i år.
    • I tillegg økes tiltaket Varig tilrettelagt arbeid (VTA) med om lag 500 plasser. Økningen er ledd i en planlagt opptrapping de neste årene.

Raskere helsehjelp og kortere ventetid

Velferdsstaten skal være den beste helseforsikringen vi har i Norge. Da må vi få ned ventetidene i vår felles helsetjeneste.

• Helsekøene begynte å øke i 2017, og fortsatte å øke som følge av at mange behandlinger som ikke hastet, ble utsatt under pandemien.

Nå styrker vi sykehusene ytterligere slik at vi får ned ventetidene i vår felles helsetjeneste, i tråd med regjeringens ventetidsløfte.

• Regjeringen foreslår å styrke sykehusene med 5,5 milliarder kroner, sammenlignet med saldert budsjett 2024.
    • Det gir sykehusene rom for å øke tjenestetilbudet med 3,0 milliarder kroner utover befolkningsendringer.
    • Styrkingen inkluderer videreføring av bevilgningsøkninger som ble gitt i revidert nasjonalbudsjett 2024.
    • Målet er en markant nedgang i ventetidene i 2024 og 2025.

Folk skal føle seg trygge

Trygghet i folks hverdagsøkonomi må følges av trygghet i gatene, på skolen og ellers i nærmiljøet.

• Folk i Norge skal føle seg trygge. Derfor satser vi tungt på å ta de organiserte kriminelle som skaper utrygghet og stjeler fra folk, næringsliv og det offentlige.
    • Dette er destruktive krefter som undergraver norske verdier.
    • Både gjengene og de profesjonelle hjelperne deres skal merke at det norske fellesskapet er sterkere enn dem.
  • Samlet foreslår regjeringen å øke bevilgningene med 2,8 milliarder kroner for å forebygge og bekjempe kriminalitet.
    • Det meste av dette går til politiet. Det vil gi mer synlig politi i gatene og mer ressurser til å bekjempe både gjengkriminalitet og økonomisk kriminalitet.
    • I tillegg foreslår vi å gjøre det enklere for politiet å inndra verdier fra kriminelle.

Kraftfull forsvarssatsing

Krig i Europa preger budsjettforslaget for 2025. Regjeringens forslag til statsbudsjett følger opp det vi vedtok i langtidsplanen.

• Neste år skal vi bruke 110,1 milliarder kroner på forsvaret vårt.
    • Dette inkluderer en økning på 15,5 milliarder kroner for å følge opp ambisjonene i den nye langtidsplanen, en kraftfull satsing for å sikre folk og land.
  • Norge har allerede i år nådd NATOs mål om å bruke 2 prosent av BNP på forsvarsformål.
    • Det skjer to år tidligere enn regjeringens opprinnelige ambisjon. I 2025 anslås forsvarsutgiftene å utgjøre 2,16 prosent av BNP.

Les alt om statsbudsjettet på regjeringen.no