Vold i nære relasjoner

Arbeiderpartiet vil ha et krafttak mot vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep.

Vi vil gjøre dette for å bekjempe vold:

• Vår regjerings opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner inneholder over 100 tiltak, og skal bidra til at vi forebygger og beskytter bedre, avdekker flere saker og ivaretar utsatte på en mer omsorgsfull måte.
  • Sikre tilstrekkelig kapasitet i politidistriktene og ved barnehusene.
  • Sørge for økt bruk av omvendt voldsalarm.
  • Styrke kunnskapen om vold og overgrep blant barn i barnehager, helsestasjon og på skoler, og blant alle voksne som jobber med barn. I tillegg må kunnskapen om avvergingsplikten økes. Økt kunnskap vil bidra til økt oppmerksomhet om vold mot kvinner og barn.
  • Sørge for sterke kompetansemiljøer på æresvold og sosial kontroll i politidistriktene, i tett samarbeid med barnevern og skoler.
  • Alle kommuner skal utarbeide handlingsplaner mot vold i nære relasjoner.
  • Ha undervisning i grensesetting i barnehage, grunn- og videregående skoler.
  • Styrke krisesentertilbudet og -tilsynet, samt utrede behovet for overgangsboliger til voldsutsatte etter opphold på krisesenter.
  • Jobbe for et døgntilgjengelig tilbud for barn utsatt for overgrep.
  • Legge til rette for bedre informasjonsflyt og samarbeid mellom etatene som jobber med personer utsatt for vold og overgrep, revidere og samordne regelverket knyttet til taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett, samt reglene om samtykke.

Et samfunnsproblem, likestillingsproblem og alvorlig kriminalitet

Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er et samfunnsproblem, likestillingsproblem og alvorlig kriminalitet. Derfor krever det helhetlig arbeid, prioritering og finansering.

Omfanget har økt mye de siste årene og er anslått til å koste samfunnet nesten 100 milliarder kroner i året. Arbeiderpartiet vil alltid kreve at saker om vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep har øverste politiske prioritet og har øverste prioritet i politiet.

Ofte er vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep tabubelagt. Det bidrar til sosial kontroll og er ofte vanskelig å bevise omfanget av. Dette rammer flere, også gutter og menn. Og personer med innvandrerbakgrunn.

Det er viktig å bekjempe vold i nære relasjoner, for å skape et likestilt samfunn med fravær av diskriminering, overgrep, tvang og vold. Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er et offentlig ansvar. Politiet må prioritere arbeidet mot voldtekt og vold i nære relasjoner, innsatsen må intensiveres og kompetansen må heves. Barnevernet må ha nok ansatte med riktig kompetanse til å gi en god oppfølging, og helsevesenet må bli bedre på å oppdage, avverge og gi tilpasset hjelp etter at vold og overgrep er oppdaget.

Samhandling på tvers av tjenester og etater

Vold i nære relasjoner er ikke knyttet til sted, men til hvem som utfører. Vold fra en person du kjenner godt og stoler på, en nær slektning, en verge, en behandler eller andre som du har et tillitsforhold til eller er avhengig av på en eller annen måte. Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep har store implikasjoner for den enkelte, og kostnadene for samfunnet som helhet er betydelige.

Det er viktig at Norge har sluttet seg til Istanbulkonvensjonen som fremhever forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner, samt en nulltoleranse mot slike overgrep. Allikevel må denne konvensjonen følges opp av regjeringen.

God samhandling på tvers av tjenester og etater er nødvendig for at hjelpen disse ofrene trenger skal bli god. Kommunene må i større grad trekkes inn i arbeidet for å sikre nødvendig hjelp og beskyttelse. Krisesenterloven forplikter kommunene både når det gjelder krisesentertilbudets innhold og kvalitet og samarbeidet mellom ulike instanser.

Økt kompetanse

For å styrke barns oppvekstsvilkår, sørget Arbeiderpartiet i regjering for å øke kompetansen om vold i nære relasjoner i barnevernet, helsetjenestene og domstolene.  For å sikre at barn får hjelp har Arbeiderpartiet sørget for at Alarmtelefonen for barn og unge har blitt en varig ordning. Det var den rødgrønne regjeringen som etablerte det første av Statens Barnehus.

Det er videre avgjørende for ofre utsatt for vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep at politidistriktene og barnehusene til enhver tid har tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre tilrettelagte avhør innen den satte tidsfrist. Overgrep mot barn og voksne må derfor prioriteres og ikke bli liggende på vent i systemet.

Skolene må også engasjere seg i arbeidet mot vold i nære relasjoner generelt, og vold mot barn spesielt. Tydeligere mål i læreplaner skal øke elevenes kompetanse om vold, krenkelser, grensesetting og seksualitet.

Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep mot barn må ha høyeste prioritet i alle instanser.

Er du enig med Arbeiderpartiet om Vold i nære relasjoner?