Terapihunden Lucy er helsearbeider

– Vi trenger å tenke nytt og utradisjonelt når det gjelder omsorg, der menneskets behov for gledesfylte og gode opplevelser får større plass enn det kanskje har hatt hittil, sier Tove Karoline Knutsen. Nylig besøkte hun terapihunden Lucy.

Helle K. Barstad jobber med barn og unge som sliter. Terapihunden Lucy er en god hjelper når det gjelder omsorg, trygghet og gode opplevelser.

Barstad har en jobb hun alltid har drømt om; å få arbeide med hunder og samtidig hjelpe andre mennesker. Helle er utdannet dyreassistert terapeut, og sammen med den seks år gamle Jack Russel-terrieren Lucy er hun i sving i hjembyen Stavanger.

Tove Karoline Knutsen i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget er begeistret for Helle og Lucys viktige innsats.

Godkjent til helsearbeid

Lucy er sertifisert terapihund, og sammen med Helle er hun på jobb flere dager i uka, blant annet med oppdrag for barn med psykiske lidelser.

På Stokka sykehjem er man vant med dyr. Høner, haner og kaniner lever gode liv i den flotte hagen som hører til sykehjemmet. Virksomhetsleder Rune Skjæveland og prosjektleder Lone Koldby har derfor god tro på at Lucys besøk vil bli godt mottatt. Og de får rett. Lucy går fra fang til fang hos beboerne vi møter i dagligstua i andre etasje.

Må tenke nytt

Beboer Brita Birkenæs er hundemenneske, som hun sier, og lyser opp når hun får øye på den firbente terapeuten. Kommunepolitiker Ole Martin Juul Slyngstadli fra Arbeiderpartiet følger interessert med. Han sitter i kommunalstyret for levekår i Stavanger, og har ansvar for blant annet helse og omsorg.

– Veldig viktig for meg som lokalpolitiker å være til stede her hvor jeg kan få innsikt i og kunnskap om hva som kan være gode satsinger i den kommunale omsorgssektoren, sier han.

Fra venstre: Tove Karoline Knutsen, stortingsrepresentant, virksomhetsleder Rune Skjæveland, prosjektleder Lone Koldby, terapeut Helle Barstad med terapihunden Lucy, og Ole Martin Juul Slyngstadli, medlem i kommunalstyret for levekår i Stavanger. Foto: Kristin K. Trana